top of page

על קצה המזלג של עולם הניסויים הקליניים


דפנה לרמן דביר עבודה ניסויים קלינים

סיימת תואר בתחום מדעי החיים?

שמעת על עולם המחקרים הקליניים ומעניין אותך לדעת איך נכנסים אליו?


על קצה המזלג על עולם הניסויים קליניים


קודם כל נבין מה זה ניסויים קליניים.

ניסוי קליני הוא ניסוי מבוקר בבני אדם שתפקידו למצוא את היעילות, הבטיחות או התועלת שבשימוש בהתערבות רפואית מסוימת. ההתערבות יכולה להיות טיפול בתרופה, שילוב של תרופות, מכשור רפואי, פרוצדורה כירורגית, טיפול רדיותרפי ועוד.


חשיבותו של הניסוי הקליני היא בכך שהוא מאפשר למנוע מהציבור הרחב שימוש בתרופות ובטיפולים בעלי יעילות נמוכה או תופעות לוואי קשות המסכנות את בריאות המטופל או את איכות חייו.


ניסויים רפואיים בבני אדם נבדלים מניסויים רפואיים וביולוגיים בבעלי חיים הן ברמת האתיקה והן ברמת המובהקות הסטטיסטית הנדרשת מהם. לכן ניסויים אלה הם יקרים ומסובכים יותר לביצוע בדרך כלל.


ישנם 3 שלבים עיקריים בתהליך פיתוח תרופה או טיפול חדש לפני שהם מאושרים לשימוש ע"י משרד הבריאות. בנוסף ישנו שלב רביעי אותו עוברות רק חלק מהתרופות.


הניסוי הקליני מתקיים באתר ביצוע המחקר (Site) בית חולים, קליניקה פרטית, מרפאה, מכון רפואי, אוניברסיטה, מכון מחקר או אתר ייעודי לניסויים קליניים.


אלו תפקידים בתחום זה פתוחים לבוגרי תואר ראשון בתחום מדעי החיים?

ישנם מגוון תפקידים כגון:


  • מתאם מחקר בבית חולים

  • תפקיד CTA

  • מנטר ניסויים קליניים (CRA)

  • מנהל פרוייקטים ועוד


ועכשיו הסבר על התפקידים שיכניסו אותך לעולם הניסויים קליניים:


מתאם מחקר

תפקיד מתאם מחקר הוא תפקיד שפותח את הדלת לעולם התעסוקה של הניסויים הקליניים. בוגרים שומעים רבות על תפקיד המנטר ניסויים קליניים אך כדי שתיכנס לתפקיד עליך להגיע עם ניסיון קודם נבין מה השלבים שיש לעבור כדי להצטרף לתפקיד המנטר ומדוע זה תפקיד מבוקש.

התפקיד הראשוני שבו צוברים את הניסיון, הכרת עולם זה, הכרת הכלים והשפה של תחום הניסויים הקליניים הינו תפקיד מתאם מחקר שעובד באתר ביצוע המחקר, לרוב בבתי חולים.

מה התפקיד כולל? חבר בצוות הניסוי הנמצא בקשר ישיר עם החוקר הראשי ועם המטופלים. אחריותו כוללת בדרך כלל תיעוד מסודר של נתוני המחקר, חלוקת התרופות וקשר רציף עם המשתתפים.

מה הדרישות? בוגר תואר ראשון בתחום מדעי החיים , קורס GCP/CRA לא נדרש ניסיון קודם.

מה טווח השכר? שכר התחלתי 7-9.


לאחר שצוברים ניסיון שנה וחצי-שנתיים, נפתחת ההזדמנות לעבור לתפקיד:


תפקיד CTA Clinical Trial Administrative

מה התפקיד כולל? בעל התפקיד עובד בחברת תרופות, חברת אביזרים רפואיים או חברת CRO התפקיד כולל ניהול טכני של המידע הנאסף במחקר. באחריותו לשמש כתומך, מסייע אדמניסטרטיבי , תפעולי למנטר (CRA).

מה טווח השכר? שכר התחלתי של 9-11


לאחר שצוברים שנה- שנתיים בתפקיד זה תפתחנה הזדמנויות להתקדם לתפקיד:


מנטר ניסויים קליניים CRA

מה התפקיד כולל? משמש במחקר הקליני כנציג מטעם יזם המחקר- חברת תרופות, חברת אביזרים רפואיים או גוף שלישי/חברת CRO, אשר נשלח לפקח על כל תהליך המחקר הקליני בכל אתר (בי"ח) שבו מתקיים המחקר, לשמור על בטיחות המתנדבים למחקר, לוודא שהמחקר כולו נערך בהתאם להנחיות, החוקים והתקנות החלות עליו, כמו גם בצמוד לפרוטוקול המחקר, ולוודא שהנתונים שנאספים בסיומו של המחקר אכן אמינים ומהיימנים.

מה טווח השכר? שכר התחלתי 14-18 מכיוון שמדובר בתפקיד שטח מקובל לקבל רכב/החזקת רכב.

זהו תפקיד בעל חשיבות ואחריות רבה בתחום המחקרים הקליניים.


מי יתאימו לתעסוקה בעולם המחקרים קליניים?


אנשים שנהנים מעבודה עם אנשים, דינאמית, עם זאת מחפשים תפקיד שנדרשת בו יכולת דיוק, סדר, אנליטיות, התמודדות עם אתגרים מורכבים ופיתרון בעיות.


ניתן להתקדם לאחר תפקיד המנטר לתפקידי ניהול רבים כגון: מנהלי פרוייקטים, מנהלי תחום מחקרים קליניים ועוד. השמיים הם הגבול.

bottom of page